Thursday, June 12, 2014

15 tanda-tanda awal mengandung

Salam

Tanda awal mengandung setiap wanita mungkin tidak sama. 15 list nie yang paling kerap dialami so copy paste je lah. Jadi ieda share mine yaa hope dapat membantu.

1. Payudara membengkak / terasa sakit 
Antara petanda awal kehamilan ialah payudara anda menjadi sensitif atau membengkak disebabkan oleh pertambahan hormon. Payudara membengkak bukanlah bermaksud ianya membesar tetapi ianya terasa seperti sebelum anda haid. Ketidakselesaan ini akan berkurangan apabila anda memasuki fasa kedua sepanjang kehamilan. Tubuh anda akan mula berubah mengikut perubahan hormon.
Ya, terasa berdenyut-denyut terutamanya ketika waktu malam

2. Rasa lelah yang berlebih / keletihan
Rasa lelah yang berlebih akan membuat Anda cepat tertidur. Hal ini disebabkan dari perubahan hormon dan juga akibat dari kinerja organ-organ vital untuk membantu perkembangan dan pertumbuhan janin. Biasanya rasa lelah ini hanya pada trimester pertama dan akan hilang saat memasuki trimester kedua.
Ya, tidur awal dari biasa dan cepat penat

3. Mual / loya / muntah
Ini merupakan tanda-tanda yang paling dikenal oleh para wanita hamil. Pemicunya adalah adanya peningkatan hormon secara tiba-tiba pada aliran darah. Gejala mual ini biasanya terjadi selama enam minggu saat anda dinyatakan hamil. Biasanya mual akan datang pada pagi, siang dan malam hari. Rasa mual ini biasanya akan menghilang memasuki kehamilan trimester kedua. Jika, rasa mual dan muntah masih terjadi pada usia kehamilan trimester kedua, sebaiknya periksakan dan konsultasi mengenai hal ini ke dokter Anda, karena akan mengganggu kehamilan.
Tiada ketika awal kehamilan

4. Lebih sensitif terhadap bauan
Jika anda baru hamil, sensitif atau lebih peka terhadap bauan adalah perkara biasa. Mungkin ini adalah kesan sampingan dari peningkatan hormon estrogen di dalam sistem badan anda. Jika dahulu anda menikmati pelbagai hidangan dengan aroma yang mengasyikkan, tetapi apabila hamil anda mungkin langsung tidak boleh menghidu sebarang bau.
Tiada ketika awal kehamilan

5. Kembung perut
Oleh kerana perubahan hormon berlaku di awal kehamilan ianya mungkin akan menjurus kepada rasa kembung di bahagian perut, sama seperti rasa ketika hendak datang haid. Kerana itulah pakaian anda akan terasa sendat di bahagian pinggang walaupun uterus masih lagi bersaiz kecil.
Tiada ketika awal kehamilan

6. Kerap buang air kecil
Apabila anda sudah hamil, anda akan mendapati diri anda kerap ke tandas dalam jangkamasa yang singkat. Kenapa ini terjadi? Ini kerana sepanjang kehamilan jumlah darah dan bendalir dalam badan akan meningkat, ianya menjurus kepada cecair yang berlebihan akan diproses oleh buah pinggang dan akhirnya ke pundi kencing.

Simptom ini biasanya bermula sejak 6 minggu pertama di dalam fasa pertama kehamilan dan akan terus berlaku atau lebih kerap lagi apabila proses kehamilan dan bayi semakin membesar yang memberi tekanan di dalam pundi kencing anda.
Ya, tapi ieda memang jenis cepat nak terkucil hu..hu..

7. Sakit kepala 
Memang terdengar aneh, karena sakit kepala sering dialami juga oleh orang yang tidak hamil. Namun akibat dari banyaknya perubahan hormon di dalam tubuh, sehingga disertai juga dengan perubahan hormon yang ada di kepala. Jika Anda terbukti hamil dan mengalami sakit kepala, gunakan pg-safe acetaminophen dibandingkan dengan ibuprofen.
Tiada ketika awal kehamilan

8. Sakit punggung 
Sakit punggung yang dirasakan saat hamil dikarenakan beberapa ligamen di punggung Anda sudah tidak ada. Sakit ini akan terus berasa saat berat badan anda bertambah dan selama masa kehamilan.
Tiada ketika awal kehamilan

9. Kram 
Memang kram akan dialami oleh wanita hamil karana rahim yang akan membesar dan merenggang untuk menyiapkan tempat bagi bayi Anda.
Ya, lebih kurang sakit sengugut

10. Ngidam 
Sudah tidak asing lagi mendengar kata ini saat ada seseorang yang sedang hamil. Mau ini, mau itu lalu tiba-tiba Anda ingin makan buah-buahan yang rasanya asam, padahal sebelumnya sangat benci terhadap buah yang rasanya asam. Jika Anda menjadi pemerhati masalah makanan, mungkin ini adalah tanda-tanda sedang hamil.
Ya, sebenarnya dah lama tak makan Mc Donald tetiba pukul 3 pagi kejut hubby agak gi Mc Donald. Hubby mamai mengantuk so sambung tido maka daku merajuk gila esoknya!

11. Peningkatan temperatur tubuh 
Jika terjadi kehamilan atau ovulasi, maka suhu tubuh ibu akan meningkat. Kondisi ini akan bertahan selama terjadinya kehamilan. Kondisi ini tidak akan turun ke kondisi sebelum terjadinya ovulasi.
Ya, tanda yang paling jelas ketara badan terasa panas terutama waktu malam sehinggakan tidak selesa tidur tapi bukan demam ya

12. Bau Badan 
Mungkin tanda ini jarang ditemui pada wanita hamil. Namun jika memang muncul bau badan, maka adanya peningkatan hormon yang berlebih sehingga menyebabkan kelenjar keringat meningkat.
Tiada ketika awal kehamilan

13. Pusing atau pingsan 
Mungkin Anda sering menonton adegan wanita hamil yang pingsan. Namun faktanya ini dapat terjadi karena kadar jumlah gula di tubuh yang rendah. Oleh karena itu, pastikan anda cukup makan dan tentunya banyak minum supaya tidak kekurangan cairan tubuh.
Tiada ketika awal kehamilan

14. Munculnya darah 
Darah ini muncul sebelum menstruasi yang akan datang, biasanya terjadi antara 8-10 hari setelah terjadinya ovulasi. Darah ini disebabkan oleh implantasi atau menempelnya embrio.
Tiada ketika awal kehamilan

15. Keputusan positif oleh alat ujian kehamilan
Kebanyakan alat ujian kehamilan tidak begitu sensitif untuk mengesan kebanyakan kehamilan selepas seminggu tidak datang haid. Jadi, jika anda mengambil keputusan untuk mencubanya pada minggu pertama haid tidak datang dan mendapat keputusan yang negatif, anda mungkin ingin mencubanya semula selepas beberapa hari.
Ya, setelah lewat period 7 hari

Selepas mendapat keputusan yang positif, buatlah temujanji dengan doktor peribadi anda. Tahniah!

Oke ini adalah tanda sebelum tahu im pregnant 5 week. Tanda lain yang ketara adalah kedua belah tumit kaki sangat sakit ketika berjalan. Pada yang dah berjaya mengandung share la ape tanda yang korang alami pula ye.

13 comments:

  1. congrast dear... WE pon ada pengalami 5-6 tanda kat atas masa mc aritu... isk bukan rezeki lagi... sakit tumit tu mmg terasa sesangat kann huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tapi we sakit tumit nie lain skit dari biase tersangat sakit tetiba je sampai nak jalan pun susah, ieda doakan lepas nie tanda2 tu ade la rezeki wee pule lepas nie ^_^

      Delete
  2. Tahniah ieda... Sorry lama tak menjengah blog ieda.. Sarah pun dah lama tak berhapdet.. Ni haha baru back on track.. Hehehe.. Nice sharing.. Doakan sarah ya.. Setakat ni baru ada 2 tanda dr yg tersenarai.. Iaitu krem dan cepat penat (a.k.a suka tidoq.. Haha) tp period belom delay.. Haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. same la dah lame tak aktif sejak kawen dolu nak ade baby nie kene la aktif balik sambil cari ilmu kan, if delay jangan lupa stanby upt ^_^

      Delete
  3. ohh. begitu ye. kite tak kahwen lagi boleh jadikan tips ye. hehe

    ReplyDelete
  4. Saya dah lewat 2 hr..same ade tande tu tp x semuala..dah wat upt dua kali tp -ve.smpai termimpi mimpi upt positif...huhu seday

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu ieda pun sedey bile -ve sampai trauma nak test lagi tau tapi tetap beli jugak upt setiap bulan ^_^

      Delete
  5. Selalu dok alami tapi rupanya petanda period..hehee

    masih sabar menanti.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabar ye myra, teruskan usaha tau dont giv up! ieda doakan ye ^_^

      Delete
  6. sy pun tgh skit tumit teramt sgt..lg 2,3arini asyik buang air besar..sampi 2,3 kli sehari...g urut bidan kta ada..tp blum msanya nk cek upt..hrp2 rezeki kli ini...

    ReplyDelete
  7. Dah dua bulan xperiod.. Rasa mcm nakbperiod tapi xde bulan lpas chek -ve... Sakit tumit memng sakit..

    ReplyDelete
  8. Sakit tumit salah satu tanda ke?Sya dah 2 bln lwat.. Chek bln lpas -ve

    ReplyDelete